L’educació no formal present en el pacte per l’educació 1


Els dies 27 i 28 van tenir lloc les jornades pel pacte per l’educació organitzades per Menorca Edu21. En el segon dia es va parlar en dos tallers de com l’educació no formal pot millorar l’educació formal, en els quals hi assistiren docents, famílies i els representants d’associacions d’Acció Cultural, Càritas, Federació d’Escoltes, Fòrum 3r Mil•lenni, GOB i Soca de Mots. Les conclusions recollides van ser exposades per Anselm Barber en representació del tercer sector en una taula rodona formada, a més, per un representat dels estudiants, dels docents, de les APIMA i del sector productiu. A continuació us exposam les diferents idees exposades en l’àmbit de l’educació no formal.

  • L’educació no formal és important perquè és l’encarregada d’educar les futures generacions durant les 2/3 parts del dia. El que s’ensenyi en l’educació formal servirà de poc si a fora els joves estan exposats a un oci banal.
  • Menorca deu molt a la seva rica vida associativa, que avui està en decadència. Què hagués estat sense totes les entitats esportives?
  • S’hauria de valorar com a mèrit professional la participació en associacions perquè forma les persones en coneixements, actituds i competències, més fins i tot que segons quins títols.
  • El principi d’escoles arrelades en l’entorn social s’ha anat descafeïnant. Això ha generat que els joves desconeixen la realitat del seu entorn, donant per fet allò que els hi és donat.
  • Un projecte de Ciutat Educadora seria necessari per crear escoles arrelades en l’entorn, concebent l’urbanisme i els equipaments des d’una perspectiva educativa.
  • Les associacions no hem deixat espais de participació per als joves, i això ha provocat que aquests no sàpiguen com participar-hi.
  • Les persones han de viure, des de petits, els processos participatius.
  • Els Consells Escolars no han exercit el paper que havien de tenir. És inconcebible que no hi estiguin representats ni el sector productiu, ni les entitats del tercer sector, ni els sindicats, quan són part de l’educació. Haurien de fer de pont entre l’educació formal i no formal, essent l’organisme democràtic on la ciutadania participés en la política educativa. Els ajuntaments són importants perquè tenen competència en matèria d’educació no formal.
  • Existeix una decadència i desafecció política, i no es veu una sortida per la falta de lideratges. Hem d’apostar per desconcentrar el poder en organismes sectorials, mantenint el paper que correspon a les institucions públiques escollides democràticament.
  • Les famílies estan poc sensibilitzades respecte a la importància de l’educació no formal. Un exemple de com es pot capgirar aquesta situació és la iniciativa “Eduquem amb l’esport” que va dur a terme el MRPM, i que va donar resultats molt positius en implicar la família en l’educació dels seus fills a través d’aquest àmbit.
  • L’excessiva burocratització ha comportat que moltes associacions dediquin més temps a fer papers que activitats i, sovint, suposen una trava important per desenvolupar-les.
  • S’ha de respectar la independència de les associacions. No pot ser que s’emprin les subvencions per interferir en les nostres activitats, com fa l’Ajuntament de Maó amb la nova ordenança.

Desitjam ventura a Menorca Edu 21 en aquest camí que han iniciat per perseguir un pacte per l’educació i animam a les associacions a participar-hi com a agents educadors en l’àmbit no formal.

http://menorcaedu21.blogspot.com.es/

Share

Leave a comment

One thought on “L’educació no formal present en el pacte per l’educació